ENGİN TATLIBAL / EGE MECLİSİ - Kemeraltı'nın eski isimleriyle İpek Pazarı ile Yolbedesteni bölgesinde bulunan Mirkelamoğlu Hanı, inşa edildiği dönemden bugüne bulunduğu kesimin odak noktalarından biri olmuş bir ticaret merkezi. Bölgede Osmanlı döneminde bulunduğu bilinen 50'nin üzerinde handan mimari özellikleri açısından fazlaca ayrılmayan Mirkelamoğlu Hanı, geleneksel olduğu üzere taş çeşmesi bulunan genişçe bir avlu ve revaklarla örtülü ikinci kattan oluşuyor. Kitabesi kaybolan ve bu nedenle kesin inşa tarihi bilinmeyen hanın 18'inci yüzyılın sonlarında inşa edildiği tahmin ediliyor.

KUMAŞ TÜCCARLARININ MERKEZİYDİ

Mirkelamoğlu Hanı, Osmanlı'nın son döneminde özellikle şerit kumaş ve iplik tüccarlarının faaliyet gösterdiği bir merkezdi. Bu bölgede bulunan Selvili Han ve Çukur Han gibi yapılarda da benzer faaliyetler yürütülüyordu. Zaten Kemeraltı'nın bu kesimi, “İpek Pazarı” olarak anılıyordu. Bugün de manifaturacıların, kumaşçıların ve genel anlamıyla tekstilcilerin bölgede bulunuyor olması, her fırsatta dile getirdiğimiz “Kemeraltı'nın yaşayan ruhunun” en somut göstergelerinden biri.

“LEZZET BAHÇESİ”

Günümüzde ise kentin Ege yemekleri çıkaran en meşhur lokantalarından Bizim Mutfak, Mirkemoğlu Hanı'nın avlusunu adeta bir lezzet bahçesine çevirmiş durumda. Geleneksel esnaf lokantası kültürünü hanın avlusunda sürdüren işletme, hanın isminin son dönemde daha sık duyulmasında önemli ölçüde pay sahibi.

GİRİŞTE 45'LİKLER KARŞILIYOR

Mirkelamoğlu Hanı'nın kuzey cephesine bakan kemerli geniş giriş bölümünde ise Birol Üzmez'in işlettiği 45'lik Plak Evi yer alıyor. İzmirli yönetmen Çağan Irmak'ın “Issız Adam” filminden beri yeniden rağbet görmeye başlayan 45'lik ve 33'lük plaklardan gelen ve hiçbir dijital formatın yerini tutamadığı pürüzsüz müzik sesi, hanın girişinde insanları karşılıyor.

HANIN KADİM GELENEĞİ ÜST KATTA

Mirkelamoğlu Hanı'nın girişte sözünü ettiğimiz kumaş kültürü ise revaklı ve 21 haneli üst katında devam etmekte. Ziyaretçilerinin çoğunlukla çıkmadığı üst kat, terzi ve kumaş tüccarlarına ev sahipliği yapmayı sürdürüyor. En kısa zamanda restorasyona ihtiyaç duyan hanın mülkiyet yapısı ise tez elden bu sürecin gerçekleşmesinin önündeki en büyük engel.